On-line: гостей 0. Всего: 0 [подробнее..]
АвторСообщение



Сообщение: 6
Зарегистрирован: 26.07.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 19.10.08 17:21. Заголовок: Оформяне на Православната догматика


Православието е най-древната, респективно - най-автентичната форма на Християнството. Но, доколото ми е известно, Православната догматика се е оформяла постепенно в епохата на Вселенските събори (325 - 787 г. сл. Хр.). Интересувам се, дали има един точен момент във времето, от който нататък се приема че Православната догматика приема именно този вид, в който същестува днес в учебниците по догматическо богословие?

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответов - 2 [только новые]





Сообщение: 70
Зарегистрирован: 21.07.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 19.10.08 20:22. Заголовок: Интересен въпрос! Мн..


Интересен въпрос! Мненията на богословите се разминават. Аз бих се въздържал да изкажа някакво категорично становище, но ще представя три гледни точки, които съм чувал и които ми се струват разумни. Според някои богослови, изкристализирането на Православната догматика в настоящия й вид става в богословския синтез на св. Максим Изповедник. Това не е случайно. След осъждането на монофизитството на Халкедонския събор (451г.), се появява и т.нар. монотелитство, което е и последната голяма ерес свързана с христологичната проблематика. Именно с нея се бори св. Максим и именно възоснова на неговите писания е произнесена и анатемата срещу монотелитството на Шестия събор (трети Константинополски) през 680-681г. Освен това, на Петия събор (553г.) е анатемосано учението на Ориген, който (както стана ясно от предходни теми в този раздел) е бил голям авторитет в древната Църква. Св. Максим, така да се каже, усвоява и преработва онези елементи от Оригеновото учение, които са в съзвучие с Църковната доктрина и по този начин ги запазва за идните поколения. Това е напълно видно от неговите съчинения и най-вече от т.нар. "Въпроси и отговори към Таласий".
Други смятат, че процесът на формиране на Православната догматика приключва със св. Йоан Дамаскин, тъй като неговото съчинение "Точно изложение на Православната вяра" и до днес се смята за нормативно в областта на догматиката (продават го и в Православните храмове из страната).
Трети обаче са на мнение, че този процес е окончателно завършен едва с големия богословски синтез на св. Григорий Палама през XIV век, тъй като тогава се решава проблемът за нетварните Божествени енергии или за отношението между Същност и енергии у Бога, който е от особено голямо значение за Православната монашеска мистика и най-вече за исихасткия праксис. Разбира се, исихазмът има своите корени много векове преди св. Григорий Палама, но именно той му дава окончателната богословска обосновка и така бива преборена и последната голяма ерес, заплашвала чистотата на Православието - варлаамитството.


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Не зарегистрирован
Зарегистрирован: 01.01.70
ссылка на сообщение  Отправлено: 11.09.23 16:30. Заголовок: Честно очень трудно ..


Честно очень трудно найти авторитетное и надежное онлайн-казино. Если вы не хотите тратить свое время попусту, просто посетите казино [url=https://7k-casino.rest/]https://7k-casino.rest[/url] игровые автоматы 7K и получите свои бонусы.По статистике это онлайн-казино имеет самый высокий RTP.

Спасибо: 0 
Цитата Ответить
Ответ:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
видео с youtube.com картинка из интернета картинка с компьютера ссылка файл с компьютера русская клавиатура транслитератор  цитата  кавычки оффтопик свернутый текст

показывать это сообщение только модераторам
не делать ссылки активными
Имя, пароль:      зарегистрироваться    
Тему читают:
- участник сейчас на форуме
- участник вне форума
Все даты в формате GMT  3 час. Хитов сегодня: 13
Права: смайлы да, картинки да, шрифты нет, голосования нет
аватары да, автозамена ссылок вкл, премодерация откл, правка нет