On-line: гостей 0. Всего: 0 [подробнее..]
АвторСообщение



Сообщение: 6
Зарегистрирован: 21.07.08
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 22.07.08 17:01. Заголовок: Учението на св. Григорий Палама за нетварните Божествени енергии


За да "преведе" на езика на богословието исихасткия духовен опит, св. Григорий се обръща към едно понятие, което присъства във византийската традиция, още от самото й начало, но което все още не било напълно изкристализирало в догматическа формулировка. Това понятие е Божествена енергия. От гръцки език, думата energia буквално се превежда като "действие". Библейската и светоотеческа основа на учението за Божествените енергии, св. Григорий разкрива в следното тълкувание на Свещ. Писание:

"Иоан, богословски най-надареният от евангелистите, в Откровение изброява седемте духове... казвайки "благодат вам и мир" от Бога и "от седемте духове" и "от Иисуса Христа" (Откр. 1:4-5). След това пък вижда и Христа като Агнец в седем духове, имащ "седм рога и седем очи" (Откр. 5:6). Това всъщност е предвъзвесетено и от Исая още преди апостолите, който казва, че върху младочката, покарала от жезъла на корена Иесеев, ще почиват седем духове. Когато пък Захарий видял седем кандилца, с по седем цеви на кандило, Ангелът изтълкувал тези видения като казал: "ония седем – това са очите на Господа – които обхващат с поглед цяла земя" (Зах. 4:2-10), показвайки, че седемте духове - това са по пририда съществуващите в Бога промислителни прояви и енергии, както другаде и Григорий Богослов ни е научил: "обичайно е за Исая да нарича енергиите на Духа седем духове"."

(Св. Григорий Палама, "За Божественото единяване и различаване", 33)

Догматичната формулировка на учението за отношението между същност и енергия у Бога е формулирана на специален събор през 1351 г. Документът включва зададените от императора въпроси и съответните отговори на св. Григорий Палама. Документът гласи:


"I. Различават ли се в Бога, по достоен за Него начин, същността и енергията? – Да, в единия Бог се различават, ала без отстояние, същността и същностната природна енергия: първата е сама по себе си съществуваща, абсолютно единна, непричастна и неименуема; втората съществува спрямо друго, единна-и-множествена, допускаща причастност към себе си и назовима.

II. Тварна или нетварна е в този случай енергията? – Енергията е нетварната природна благодат, низхождаща от Божията същност.

III. Не е ли тогава Бог съставен от същност и енергия? – Не, защото и същността, и енергията са единият жив Бог, който съхранява простотата си дори и след това богодостойно различаване.

IV. Ако обаче прилагаме името на божествеността и към енергията, и към същността, то не е ли това двоебожие? – Не, защото така са постъпвали и отците на Църквата, а тях не можем да обвиним в тази ерес.

V. Правилно и благочестиво ли е да се твърди, че същността е по-горе от енергията? – Да.

VI. На какво сме причастни – на същността или на енергията Божия? – Само на енергията.

VII. Тварна или нетварна е Таворската светлина? – Нетварна, доколкото е Божествена енергия."


(Съборния документ е даден в изданието на Patrologia Graeca (Cf. PG t. 150, col. 732 – 754), цитираният тук превод е на проф Ц. Бояджиев.)

В историческа перспектива, с решенията на този събор приключва процесът на формиране на Православната догматика. Първоначално на съборите са се изяснявали отношенията между същност и ипостас в Божествената Троица, после обект на дискусия са били отношенията между двете природи на Христа, а на Шестия вселенски събор е установено отношението между природа и воля у Христа. На събора от 1351 г., който макар да няма статут на Вселенски е бил голямо събитие в духовния живот на Православния свят, окончателно е решен въпросът и отношението между същност и енергия у Бога.


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Новых ответов нет


Ответ:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
видео с youtube.com картинка из интернета картинка с компьютера ссылка файл с компьютера русская клавиатура транслитератор  цитата  кавычки оффтопик свернутый текст

показывать это сообщение только модераторам
не делать ссылки активными
Имя, пароль:      зарегистрироваться    
Тему читают:
- участник сейчас на форуме
- участник вне форума
Все даты в формате GMT  3 час. Хитов сегодня: 16
Права: смайлы да, картинки да, шрифты нет, голосования нет
аватары да, автозамена ссылок вкл, премодерация откл, правка нет